Yoga Nidra

Wat is Yoga Nidra?

Yoga Nidra wordt ook wel slaap van de yogi’s genoemd. Bij deze yogavorm verkeert het lichaam in een slaaptoestand, maar is het bewustzijn helder en wakker. Het zorgt voor een diepe staat van emotionele, fysieke en mentale ontspanning.

Bij deze vorm van yoga ligt een persoon in houding van volledige ontspanning, dit wordt Savasana genoemd. Een aantal zintuigen worden dan even uitgezet en enkel het luisteren en het voelen blijven actief.

Middels systematische oefeningen en verschillende visualisaties is het mogelijk om complete ontspanning te vinden. Hierdoor kun je onbewuste spanningen verwerken en zorg je voor fysieke en emotioneel ontspanning.

Voor wie is deze les geschikt?

Deze les is vooral geschikt voor mensen die diep willen ontspannen of contact willen maken met hun innerlijke zelf.
Let op: deze les is niet geschikt in het geval van schizofrenie, psychose of depressie. Neem bij twijfel altijd contact op met arts of specialist.

Redenen om Yoga Nidra te doen

Het zorgt voor emotionele, fysiek en mentale ontspanning. Daarnaast werkt het stressverlagend en verbetert het je concentratie en creativiteit. Het creëert meer ruimte in je hoofd en zal je helpen om beter te kunnen slapen. Daarbij helpt het jou om je bewust te worden van je innerlijke zelf en ervaar je rust.

Yoga nidra is the yoga of aware sleep. In this lies the secret of self healing. It is a pratyahara technique in which the distractions of the mind are contained and the mind is relaxed.

Swami Satyananda Saraswathi

Hoe ziet een les Yoga Nidra eruit?

In een les ga je eerst aan de slag met een aantal houdingen om de spanning op jouw spieren en gewrichten te verminderen. Daarna is het lichaam er klaar voor om volledig te ontspannen.  Je spreekt voor jezelf een persoonlijk besluit of persoonlijke intentie uit en bedenk je een positieve intentie uit voor de les. Dit noemen we Sankalpa.

Hierna is een rondgang in jouw lichaam en ga je verschillende lichaamsdelen langs. Daarna brengen we de aandacht op onze ademhaling en worden we ons hier weer bewust van. Met verschillende oefeningen gaan we nog verder in de ontspanning.

De les sluiten we vervolgens af met het herhalen van het Sankalpa.

Meer informatie?

Wil je meer weten en heb je nog wat vragen? Neem dan contact met ons op, we beantwoorden je vragen graag.